29

Sam nisem še nikoli vozil 29najnerja, če odštejem ciklokrosiranje s specialko, kar je pa tudi konec koncev kolesarjenje po terenu z 28 colskimi obroči. Ko sem pred recimo tremi leti opazil ta fenomen, sem si mislil da je to kolo zame. Sem precej velik  in bi se večji obročniki lepo skladali z mano in xl okvirjem. Počakajmo še na ponudbo koles, vilic in ostalega kar mora biti narejeno posebej za 29.
Lani in letos pa sem bil priča tako nasilnega brand whoringa da me je vse minilo. Brand whoring v originalu opisuje privržence appla, ki slepo verjamejo da je vse kar naredi apple boljše za faktor 10 od konkurence. Nobenih kompromisov, češ ja je boljše/lepše je pa zato dražje nekompatibilno/nepovezljivo. Ne. Je boljše, lepše, cenejše, nekompatibilno – pa saj tega pa sploh ne rabim ker imam itak vse od appla. Se opravičujem če sem koga užalil, na računalništvo, še posebej na apple se ne spoznam preveč, sem pa tako sliko razbral iz parih blog zapisov in forumskih kregarij. Crni, Jonas, Turk …
No in zdaj nastopi wheel whoring.

Moje osebno mnenje je da ima vsaka stvar svoje pluse in minuse. Verjamem da je za marsikoga 29 idealna izbira. Ne pa za vsakogar in za vsak stil vožnje in za vsak teren. To pa niti slučajno.
Prebiram mnenja o 29:
Npr. tzuli:

Na svoji progi (90min zelo mešan teren), ki jo imam za primerjalno sem z 29 hartailom hitrejsi za skoraj 10min ter manj zmatran. Sem potreboval nekaj vozenj, da sem se navadil, sicer so pa same prednosti (vecja stabilnost,vecja hitrost,ovire premagujem veliko lazje,… Drugih slabosti 29′ v primerjavi z 26′ nisem opazil (no sem pri tehnicnih zavojih malce pocasnejsi vendar nisem tekmovalec)

…skratka sem hitrejši povsod razen tam kjer nisem, ampak tam kjer sem počasnejši me ne zanima. Kar je kul, pač njemu več pomenijo plusi, minusi ga ne zanimajo – stvar osebnih preferenc, ki pa jih ne moreš kar posplošiti na vso populacijo.

blonde36Zdravc o 29:
www.imbbus.si/arhiv/2011/03/03/trek-unleashed
velonews.competitor.com/2011/02/mtb/face-it-the-26-inch-hardtail-is-dead

Over the course of 14 days I rode a full-suspension bike and hardtail bike 28 times on our 3.1-mile test course. Both bikes were built from aluminum and the position of the bikes was matched. The weight of the bikes differed by roughly one pound. The same wheelset was used on both bikes and tire pressure was kept the same. The bikes also used the same gearing. They were ridden in the same smooth-pedaling manner; riding out of the saddle created power spikes and was therefore avoided. Data was gathered using Garmin’s 705 GPS unit and a PowerTap Disc hub.
The constant was our power output, keeping in mind that it’s very hard to keep anything constant on a mountain bike. Climbing was limited to 300 watts and flats limited to 250 watts. In reality the closest I could get was to keep the ranges within 25 watts of each side of these set parameters. Downhills were all ridden at zero watts, simply coasting, and we abstained from pedaling out of corners.
The test course consisted of just under a mile of rolling, lightly technical terrain: A half-mile climb gaining 50 feet in elevation, 1.2 miles of flat, non-technical-but-bumpy doubletrack and a half-mile of twisty, fast-descending singletrack with three moderately technical sections.
It took roughly 15 minutes to complete each loop; the fastest lap recorded stopped the clock at 13:30 and the longest took 15:48.
Following the same protocol I tested Gary Fisher’s Paragon 29-inch-wheeled aluminum hardtail. As equipped for our test, it split the weight difference between the 26-inch hardtail and full-suspension bike.

…krog izgleda nekako takole če prevedem v evropske merske enote: po položnem rahlo tehničnem terenu 1 milja (=1.6km) , vzponu (v 800m za 15 vm = 2% klanec), 1.2 milje (=1.8km) ravnine doubletrack (njivska cesta) in spust(očitno 15vm spusta v 0.4 milje = 640m), pa da bo ziher 29 zmagal nadol ne poganjam, ne pospešujem iz ovinkov, ne grem čez 250W oz. 300W, skratka 29 je hitrejši na strogo znanstvenem testu kjer se je poskrbelo da se vse prednosti 26 koles izničijo.

Ko sem bral ta prispevek pred približno mesecem dni je imel za 4 strani komentarjev, večina je opozarjala na pomankljivo zasnovo testa oz. da je močno pristranski – na linku danes ni nobenega komentarja – zanimivo.

AIR9RDO_3_960x540O ugotovitvah na imbbusovi strani pa raje ne bi, bom samo prilepil tekst, ker ne vem koliko časa bo stran še stala.

Matt Pacocha je z zapisanim (in s prekolesarjenim) dokazal superiornost hardtail biciklov z 29-palčnimi obročniki (napram 26-paličarjem) ter nadvladi dal smisel. Zdi se logično, da večji brat opravi daljšo pot z enim obratom gonilke, vendar je 29-paličarja, zaradi večjega obsega pnevmatik in večje kontaktne površine, težje zagnati (kot 26-paličarja). Primerjava povprečnih hitrosti v linkanem testu pove dovolj.
Kaj pa faktorji zabavnosti in rekreacija? Topogledno je 29er tako ali tako zmagovalec. Prej omenjena večja kontaktna površina zagotavlja boljše oprijeme, le-ti pa dodano vrednost v varnosti, oz. v zabavi.

Si ne morem pomagat, samo fizikalna razlaga:
Velja za vse pnevmatike: Če so pnevmatike napolnjene s tlakom x barov in je teža vozila y, je kontaktna površina y/x, ne glede na to kakšen je premer pnevmatike. Primer: imamo dve kolesi, 26″ in 29″ ki skupaj s šoferjema tehtata vsaka po 100kg (lahko bi malo shujšala, ccc) in imata pnevmatike napolnjene na 1.5 bara. Torej je stična površina med gumo in tlemi enaka A = W/(p) = 1 kN/(2×0.015kN/cm2) =33cm2
Saj je logično, v gumi je konstanten tlak, in tako je tudi na kontaktu med terenom in gumo. Guma se deformira tako in toliko, da je kontaktna površina krat kontaktni tlak enaka teži ki jo podpira. Ker se guma v prečni smeri ne more širiti se pač v vzdolžni. V našem primeru, če je guma široka 3 cm, se bo stisnila toliko da bo kontaktna površina dolga 11 cm, oz. še malo več, ker je na konceh zaobljena. Zato npr. moramo gume od specialke napumati na 8 barov. Ker so tako ozke in nizke, omogočajo precej manjše kontaktne površine. Manjša kotaktna površina pomeni tudi manj upora – vsaj dokler ni tlak tako velik, da je vožnja preveč nemirna; zaenkrat pustimo to temo, to so problemi specialkarjev.

Pogosto berem po forumih na koliko naj napumpam gume? To je odvisno najprej od tvoje teže, šele potem pridejo ostali faktorji, tehnika vožnje, teren, obroči, gume, količina vzmetenja. Najbolj prav bi bilo, da bi na tak način iskali velikost koles. Koliko cm imaš, in potem ostale karakteristike. Ker proizvajalci tega ne zmorejo, smo kjer smo. Si predstavljate da bi se na tak način prepirali o dolžini fajfe ali krmila. (sem doma na xc/cestnem področju, slišim pa da v pravih bajkerskih razredih velja pravilo čimkrajša fajfa in čimširše krmilo, ne glede na proporce voznika in kolesa. Cestarji pa po drugi strani sprašujejo na koliko pulza je treba vozit:)

Kot pri vsaki stvari imaš tudi pri 29/26 pluse in minuse:

okretnost/požiranje neravnin:
Večja kolesa imajo manjši attack angle, kar pomeni da se čez ovire pelje bolj gladko kot manjše kolo, je pa zato večje kolo manj okretno v tesnih ovinkih, kar marketingarji pravijo da so odpravili z dobro geometrijo okvirja :)

pospeševanje/vztrajnost(=upiranje pospeševanju oz. zaviranju):
Ena od prednosti 29″ je da lažje vzdržujejo hitrost, ker imajo kolesa večjo maso na robu in še večjo ročico, torej je vrtilna količina precej večja, to pomeni da se hitrost lažje vzdržuje recimo čez manjše neravnine pri tem pa pomaga še dejstvo da gre z večjimi kolesi bolj gladko čez. Ampak po drugi strani pa se tudi precej bolj upirajo pospeševanju npr. iz ovinkov. To da se bolj upirajo pospeševanju bi lahko rekli da so 26″ kolesa bolj igriva, ker običajnega uporabnika ne zanima kaj preveč kako so hitri iz ovinka.
Se pravi plusi in minusi.

Kdor pravi da ima 29 v vseh prvinah prednost pred 26 je zaslepljen. Če bi bilo to res, zakaj potem ostati pri 29, če je več boljše v vseh pogledih, pojdimo pa na 32″ ali 36″. Več je boljše.

Obenem taiste marketinške mašine, ki forsirajo 29″, predvsem tiste amaterske, zastonjske, nekako pozabijo na vse prednosti 29, ko gre za am, fr in dh kolesa :) Ko berem utemeljitve zakaj kar naenkrat 29 ni dober za ta segment, enostavno pokam od smeha.

še en realen komentar:

The performance differences between 26″ and 29″ largely depend on course characteristics. A smooth, short powerclimb, with corners to accelerate out of (did anyone say London?) favors a 26″ bike. A rocky or rooty section favors a 29″ bike (again, did anyone say London?). The list of little bits of course or trail that could be characterised this way goes on. So what you have is the division of a racecourse (or any trail) in parts that favor 26″ or 29″, if there is any difference at all. On most courses, the balance swings either way, depending on the bit you are riding on. What bike is best depends on the sum of the benefits / cost of all of those bits.
Then you have the factor of what bike the rider feels the most comfortable on and the tactics factor: Drafting pretty much negates any performance benefit on the flats.

Glede na to da so bili dobitniki medalj v Londonu 29, 26 in 29 fuli, lahko mirno zaključimo da je komentator zadel žebljico na glavico,

http://forum.cyclingnews.com/showthread.php?t=14565 stran 7 predvsem posti od mtbriderja tip obvlada wc sceno
http://forums.mtbr.com/29er-bikes/do-29ers-make-you-faster-752876.html – stran 6 ko se vključi lmn (mož/trener top 10 xco tekmovalke)
http://lamu.si/je-velikost-res-pomembna/ – jerijev pogled na 29, jeri je bivši xc tekmovalec, top 3 v slo (saj ne da to kaj veliko pomeni :), je (bil) pa znan kot dober tehničar

Advertisements

5 thoughts on “29

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s