Prestavna razmerja

Koliko nepotrebnega e-črnila se pretoči po forumih o tem kakšna prestavna razmerja potrebujemo. Polno nekih predsodkov, poveličevanja samega sebe, primerjav s profiji, … Pa je potrebno le malo matematike


Torej izračunajmo kakšno prestavno razmerje rabimo na pusi strani.
Predpostavke:
1. predpostavka: Telesne predispozicije: Splošno sprejeto dejstvo je, da srednje dober amater obrača 4W/kg (CP60), Brajkovič ki je v svetovni špici ima 6+. Pa recimo da računamo potrebna prestavna razmerja za takega, srednje dobrega amaterja (= jaz v najboljših časih).

Kako zase izračunati kakšno moč proizvajamo? Vzemite enakomerno strm klanec dolžine cca 7-10 km, npr Kum, potem pa na poljubnem spletnem računalu vnesete svoje podatke in voila.

Predpostavimo še, da je moč v začetnem področju treningov 25% manjša kot na vrhuncu sezone, in recimo da želimo tudi na strmih klancih voziti z 15% rezerve. Ker računamo s količnikom moč/teža, je popolnoma nepomembno kakšna je teža kolesarja.

2. predpostavka: Klanec : Slovenija je razgibana dežela, če se nočeš vsak dan vozit po eni in isti trasi boš slej ko prej (prej) naletel na klanec z naklonom n = 10%, dolg vsaj 5 minut. 5 minutni klanec pomeni da zanj ne potrebuješ CP60 moči ampak samo CP5, ki je cca 20% višji kot CP60. Specifična moč je torej: Psp = 3.2W/kg

3.predpostavka: Kadenca: Splošno sprejeto dejstvo (če nisi ravno Scarponi) je, da je idealna kadenca okoli 80-90. Pa recimo da na klancu rahlo pade, vzemimo za spodnjo mejo c = 60 obratov na minuto.

4.predpostavka: obseg kolesa: o = 2115 mm

5.predpostavka: sile ki delujejo na kolesarja: Zanemarimo zračni upor in vsakršno trenje. Edina sila ki deluje na kolesarja na strmem klancu je gravitacija, vse ostale sile so v rangu 1%-2%.

6.predpostavka: teža kolesa:Vzemimo, da je teža kolesa skupaj z opremo; čelada, obleka, orodje, bidoni, polar, … 10% teže kolesarja; km = 1.10.

7.predpostavka: Kasete ne menjamo po potrebi (pač amaterski nivo).

Račun:
Moč ki jo kolesar oddaja na strmem klancu lahko zapišemo z naslednjo formulo:
P = m·g·dh/dt = m·g·vvzp                                                     vvzp  … hitrost vzpenjanja
vvzp = (P/mk)/g·km = Psp/g·km                                             Psp  … specifična moč
v = vvzp/n = Psp/gkmn                                                            n    … naklon klanca v %

vmesni rezultat:
v = Psp/gkmn = 3.2/9.81·1.1·0.1 = 2.96 m/s = 10.7 km/h

Pa še račun prestavnega razmerja pr :
v = (c/60)·pr·o
pr = 60·v/(c·o) = 60·2.96/(60·2.115) = 1.40

Če imamo spredaj kompakt 34t, rabimo zadaj 34/1.40 = 24t (34/24)
Klasika 39/1.40 = 28t (39/28)

Če se nam ne da jajcati z CP60, CP5, bazo itd, je dovolj če si zapomnimo kakšna je najmanjša hitrost ki jo imamo na najtežjih klancih ko nas zabije. Meni se pogosto dogaja da se vlečem v kakšen klanec 6-7 km/h, ker sem trenutno res zanič.

Pri 6km/h rabim:
pr = 60·v/(c·o) = 60·6/(3.6·60·2.115) = 0.79    -> (kompakt 34/43; tripla 22/28)
Torej pri 6km/h rabim treking.

S trenutnim razmerjem 34/27 imam pri 6km/h kadenco:
c = 60·v/pr·o·c = 60·6·27/3.6·34·2.115 = 37.5 .. auč!
Pri taki kadenci izkoristek še dodatno pade, torej poleg tega da je človek totalno zbit gre še toliko slabše zaradi preveč moškega prestavnega razmerja. Na mtb/trekingu pri hitrosti 6km/h lahko lepo vrtiš kadenco 60-70, se grem stavit da si tudi občutno hitrejši.

Advertisements

6 thoughts on “Prestavna razmerja

  1. Geeky :)

    Tako kot D. se tudi meni zdi fina preprostost MTB:
    – spredaj najmanj kar še gre na zunanje ležaje, torej 20T
    – zadaj največ, kar se dobi na trgu (torej 36T, oz. eksperimentalno morda 39T)

  2. Mtb ni preprost, pomisli na vzmetenje, gume, … sem imel za danes pripravljeno nekaj drugega, ampak bom napisal identičen post o mtb prestavnih razmerjih.
    spredaj gre tudi 18t (joc53, komandant stane, klo8?), sem prepričan da bi šlo tudi na zunanje ležaje, sploh če imaš duplo

    1. MTB je preprost pri prestavah, drugje pa so zakomplicirali v 3pm. Jebeni “standardi”.

      Workaround za 18T na 64 mm gonilkah je … grd (na 5-bolt pa gre v redu). Se da tudi na 4-bolt z dodatnim nastavkom, ampak z zunanjimi ležaji imaš potem probleme pri 1-1, ker pride vse skupaj toliko bolj v desno. Kar jih poznam z 18T so imeli klasičen BB znotraj okvirja.

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s